Historie

Hoe het begon…
Ko Veltman en Iris Kuethe, beide dierverzorgers in ARTIS toendertijd, organiseerden in 2000 in ARTIS het eerste feest voor chronisch zieke kinderen van het AMC Emma Kinderziekenhuis. Het feest ontstond in samenwerking met dierverzorgers en overig ARTIS personeel welke allerlei leuke activiteiten bedachten, om ook deze speciale doelgroep kennis te laten maken van al het moois wat je kunt ontdekken met betrekking tot de dierentuin.

Het Dreamteam

De organisatie breidde zich uit met meerdere dierverzorgers en ARTIS medewerkers. Zij noemden zich het ‘Dreamteam’.

Van dit team is op dit moment Fanny Schutte (sinds 2005 in het Dreamteam) bij de KinderBeestFeest-organisatie betrokken als Cluster Coördinator Instellingen.
 
Mega logistieke operatie
Om meer kinderen naar ARTIS te brengen is het Dreamteam in 2007 samen gaan werken met Mark van Zandwijk (ambulance) en Frido Stein en Petra van de Meulen (beide politie). Dit Team Samenwerkende Hulpdiensten (TSH) namen de organisatie op zich van het logistieke gebeuren. TSH zette een mega logistieke operatie op, welke nodig was om de kinderen van de diverse instellingen op te halen, naar ARTIS te brengen en weer terug. Daardoor konden er meer gasten uitgenodigd worden.

Met de belangeloze inzet van de mensen van de hulpdiensten, diverse voer- en vaartuigen en de logistieke organisatie kunnen de kinderen tot op de dag van vandaag op deze manier naar het KinderBeestFeest en weer naar hun instelling gebracht worden.
 
Stichting KinderBeestFeest
In 2010 werd Stichting KinderBeestFeest opgericht om zo het Dreamteam en Team Samenwerkende Hulpdiensten samen te voegen tot één unieke organisatie.
 
Waar vond het KinderBeestFeest zijn oorsprong?
 
De eerste dierentuin
In 1996 nam Peter van de Wulp, dierverzorger van Diergaarde Blijdorp in Rotterdam het initiatief om een jaarlijkse avond te organiseren voor chronisch zieke kinderen. Via het Sophia Kinderziekenhuis kwam op deze eerste avond 175 Kinderen met kanker samen met hun familieleden naar Diergaarde Blijdorp.
Voor dit feest werd het initiatief in Blijdorp genomen om Stichting Dreamnight at the Zoo op te richten. Steeds meer dierverzorgers uit diverse dierentuinen in Nederland sloten zich hierbij aan. Jaarlijks waren er bijeenkomsten om ervaringen uit te wisselen.
 
St. Dreamnight at the Zoo
Deze stichting nodigt dierentuinen over de gehele wereld uit om ook in hun tuin zo’n prachtige avond te organiseren. Wil je weten welke dierentuinen er mee doen, kijk dan op www.dreamnightatthezoo.nl
 
Dreamnight at ARTIS of KinderBeestFeest?
De naam Dreamnight at ARTIS is ontstaan toen de Stichting Dreamnight at the Zoo werd opgericht. De dierentuinen die toen al meededen hadden ieder een eigen naam voor hun feest.

Apenheul noemde het bijvoorbeeld Apenstaartjesmaatjesdag. De organisatie in ARTIS noemde het KinderBeestFeest. Omdat er zo wel heel veel verschillende namen ontstonden besloten de dierentuinen die meededen: “We doen één naam namelijk Dreamnight at… ” Zo ontstond dus de naam Dreamnight at ARTIS. Langzamerhand is het Dreamnight geworden.

Met de oprichting van de stichting in 2010 is de oude vertrouwde naam weer in gebruik genomen en werd het Stichting KinderBeestFeest.

Een bijzonder en uniek feest

Inmiddels is het KinderBeestFeest niet meer weg te denken, die eerste vrijdag in juni. Het unieke gevoel van saamhorigheid, liefde en plezier maakt het feest een onvergetelijke ervaring. Niet alleen voor de kinderen en hun gezin maar ook voor de vele vrijwilligers.

KinderBeestFeest en Corona
In 2020 en 2021 was het medisch niet verantwoord om het KinderBeestFeest door te laten gaan. De kinderen van het KinderBeestFeest zijn een kwetsbare doelgroep. In plaats daarvan werden twee alternatieve KinderBeestFeesten on-line georganiseerd waarbij mascotte Koco allerlei avonturen mocht beleven en werd georganiseerd door diverse vrijwilligers van het KinderBeestFeest.

25 jaar KinderBeestFeest!

In 2024 bestaat het KinderBeestFeest 25 jaar! Vrijdag 7 juni 2024 was het de 23e keer dat deze bijzondere dag in ARTIS werd georganiseerd (er zijn 2 edities overgeslagen vanwege de Corona-pandemie).

Badges op jas